Tips om je seksleven te verbeteren

Tips om je seksleven te verbeteren

Hoe geniet je van meer vervullende seks

Of het probleem nu groot of klein is, er zijn veel dingen die je kunt doen om je seksleven weer op de rails te krijgen. Je seksuele welzijn gaat hand in hand met je algehele mentale, fysieke en emotionele gezondheid. Communiceren met uw partner, een gezonde levensstijl handhaven, gebruik maken van enkele van de vele uitstekende zelfhulpmaterialen op de markt, en gewoon plezier hebben kan u helpen moeilijke tijden te doorstaan.

Genieten van een bevredigend seksleven

Seks. Het woord kan een caleidoscoop van emoties oproepen. Van liefde, opwinding en tederheid tot verlangen, angst en teleurstelling – de reacties zijn net zo gevarieerd als seksuele ervaringen zelf. Wat meer is, veel mensen zullen al deze emoties en vele anderen tegenkomen in de loop van een seksleven dat meerdere decennia beslaat.

Maar wat is seks eigenlijk?

Op één niveau is seks gewoon een andere hormoongestuurde lichaamsfunctie die is ontworpen om de soort in stand te houden. Natuurlijk onderschat die enge opvatting de complexiteit van de seksuele reactie van de mens. Naast de biochemische krachten op het werk, helpen je ervaringen en verwachtingen je seksualiteit vorm te geven. Je begrip van jezelf als seksueel wezen, je gedachten over wat een bevredigende seksuele verbinding vormt, en je relatie met je partner zijn sleutelfactoren in je vermogen om een bevredigend seksleven te ontwikkelen en te behouden.

Praten met je partner

Veel paren vinden het moeilijk om over seks te praten, zelfs onder de beste

omstandigheden. Wanneer seksuele problemen optreden, kunnen gevoelens van pijn, schaamte, schuldgevoelens en wrok het gesprek helemaal stoppen. Omdat goede communicatie een hoeksteen is van een gezonde relatie, is het aangaan van een dialoog niet alleen de eerste stap naar een beter seksleven, maar ook naar een hechtere emotionele band. Hier zijn enkele tips voor het aanpakken van dit gevoelige onderwerp.

Zoek het juiste moment om te praten. Er zijn twee soorten seksuele gesprekken: degene die je in de slaapkamer hebt en degene die je elders hebt. Het is perfect geschikt om je partner te vertellen wat goed voelt tijdens het vrijen, maar het is het beste om te wachten tot je in een meer neutrale setting bent om grotere problemen te bespreken, zoals niet-overeenkomende seksuele verlangens of problemen met het orgasme.

Vermijd kritiek. Zet suggesties in positieve termen neer, zoals: “Ik vind het echt geweldig als je mijn haar op die manier lichtjes aanraakt”, in plaats van te focussen op de minpunten. Benader een seksueel probleem als een samen op te lossen probleem in plaats van een oefening in het toewijzen van de schuld.

Vertrouw uw partner toe over veranderingen in uw lichaam. Als opvliegers je ‘s nachts wakker houden of de menopauze je vagina droog heeft gemaakt, praat dan met je partner over deze dingen. Het is veel beter dat hij weet wat er echt gaande is dan deze fysieke veranderingen te

interpreteren als gebrek aan interesse. Evenzo, als je een man bent en je niet langer een erectie krijgt alleen al door de gedachte aan seks, laat je partner dan zien hoe je je kunt stimuleren in plaats van haar te laten geloven dat ze niet aantrekkelijk genoeg is om je meer te wekken.

Wees eerlijk. Je denkt misschien dat je de gevoelens van je partner beschermt door een orgasme te faken, maar in werkelijkheid begin je een gladde helling af. Hoe moeilijk het ook is om over een seksueel probleem te praten, de moeilijkheidsgraad schiet omhoog zodra het probleem is begraven onder jaren van leugens en pijn.

Zelfhulpstrategieën gebruiken

Seksuele problemen behandelen is nu gemakkelijker dan ooit tevoren. Revolutionaire medicijnen en professionele sekstherapeuten zijn er als u ze nodig heeft. Maar je kunt misschien kleine seksuele problemen oplossen door een paar aanpassingen aan te brengen in je manier van vrijen. Hier zijn enkele dingen die je thuis kunt proberen.

Leer jezelf. Er is voldoende goed zelfhulpmateriaal beschikbaar voor elk type seksueel probleem. Surf op internet of in uw plaatselijke boekhandel, kies een paar bronnen die op u van toepassing zijn en

gebruik deze om u en uw partner te helpen beter geïnformeerd te worden over het probleem. Als direct praten te moeilijk is, kunnen jij en je partner passages onderstrepen die je bijzonder leuk vindt en ze aan elkaar laten zien.

Geef jezelf tijd. Naarmate je ouder wordt, vertragen je seksuele reacties. U en uw partner kunnen uw kansen op succes verbeteren door een rustige, comfortabele, onderbrekingvrije omgeving voor seks te vinden. Begrijp ook dat de fysieke veranderingen in je lichaam betekenen dat je meer tijd nodig hebt om opgewonden te raken en een orgasme te bereiken. Als je erover nadenkt, is het niet erg om meer tijd aan seks te besteden; het verwerken van deze fysieke benodigdheden in je liefdesroutine kan deuren openen naar een nieuw soort seksuele ervaring.

Gebruik smering. Vaak kan de vaginale droogheid die begint in de perimenopauze eenvoudig worden gecorrigeerd met smeervloeistoffen en gels. Gebruik deze vrijelijk om pijnlijke seks te voorkomen – een probleem dat kan uitmonden in libido en groeiende spanningen in relaties. Als smeermiddelen niet meer werken, bespreek dan andere opties met uw arts.

Behoud lichamelijke genegenheid. Zelfs als je moe, gespannen of overstuur bent over het probleem, is kussen en knuffelen essentieel voor het behouden van een emotionele en fysieke band.

Oefen met aanraken. De technieken die sekstherapeuten gebruiken, kunnen je helpen fysieke intimiteit te herstellen zonder je onder druk te voelen. Veel zelfhulpboeken en educatieve video’s bieden variaties op deze oefeningen. U kunt ook uw partner vragen u aan te raken op een manier die hij of zij graag zou willen aanraken. Dit geeft u een beter idee van hoeveel druk, van zacht tot stevig, u moet gebruiken.

Probeer verschillende posities. Het ontwikkelen van een repertoire van verschillende seksuele posities voegt niet alleen interesse toe aan vrijen, maar kan ook helpen problemen te

overwinnen. De verhoogde stimulatie van de G-plek die optreedt wanneer een man zijn partner van achteren binnenkomt, kan de vrouw bijvoorbeeld helpen een orgasme te bereiken.

Schrijf je fantasieën op. Deze oefening kan u helpen bij het verkennen van mogelijke activiteiten waarvan u denkt dat deze voor u of uw partner interessant zijn. Probeer een ervaring of een film te bedenken die je heeft gewekt en deel je geheugen met je partner. Dit is vooral handig voor mensen met weinig verlangen.

Doe Kegel-oefeningen. Zowel mannen als vrouwen kunnen hun seksuele fitheid verbeteren door hun bekkenbodemspieren te oefenen. Om deze oefeningen te doen, span je de spier aan die je zou gebruiken als je midden in de urine zou proberen te stoppen. Houd de wee twee of drie seconden vast en laat dan los. Herhaal 10 keer. Probeer vijf sets per dag te doen. Deze oefeningen kunnen overal worden gedaan – tijdens het rijden, zitten aan uw bureau of staan in een kassa. Thuis kunnen vrouwen vaginale gewichten gebruiken om spierweerstand toe te voegen. Praat met uw arts of een sekstherapeut over waar u deze kunt krijgen en hoe u ze kunt gebruiken.

Probeer te ontspannen. Doe iets kalmerends samen voordat je seks hebt, zoals een spelletje spelen of uit eten gaan. Of probeer ontspanningstechnieken zoals diepe ademhalingsoefeningen of yoga.

Gebruik een vibrator. Met dit apparaat kan een vrouw meer te weten komen over haar eigen seksuele reactie en kan ze haar partner laten zien wat ze leuk vindt.

Geef niet op. Als geen van uw inspanningen lijkt te werken, geef de hoop niet op. Uw arts kan vaak de oorzaak van uw seksuele probleem bepalen en mogelijk effectieve behandelingen

identificeren. Hij of zij kan je ook in contact brengen met een sekstherapeut die je kan helpen bij het onderzoeken van problemen die een bevredigend seksleven in de weg kunnen staan.

Handhaving van een goede gezondheid

Je seksuele welzijn gaat hand in hand met je algehele mentale, fysieke en emotionele

gezondheid. Daarom kunnen dezelfde gezonde gewoonten waarop u vertrouwt om uw lichaam in vorm te houden, ook uw seksleven vormgeven.

Niet roken. Roken draagt bij aan perifere vaatziekten, die de bloedtoevoer naar de penis, clitoris en vaginale weefsels beïnvloeden. Bovendien hebben vrouwen die roken de neiging om twee jaar eerder door de menopauze te gaan dan hun niet-rokende tegenhangers. Als je hulp nodig hebt bij het stoppen, probeer dan nicotinegom of pleisters of vraag je arts naar de medicijnen.

Gebruik alcohol met mate. Sommige mannen met erectiestoornissen vinden dat één drankje hen kan helpen ontspannen, maar zwaar alcoholgebruik kan het erger maken. Alcohol kan seksuele reflexen remmen door het centrale zenuwstelsel mat te maken. Het drinken van grote hoeveelheden gedurende een lange periode kan de lever beschadigen, wat leidt tot een toename van de oestrogeenproductie bij mannen. Bij vrouwen kan alcohol opvliegers veroorzaken en de slaap verstoren, waardoor de problemen al in de menopauze aanwezig zijn.

Eet juist. Overmatig eten in vet voedsel leidt tot een hoog cholesterolgehalte in het bloed en obesitas – beide belangrijke risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Overgewicht kan bovendien lethargie en een slecht lichaamsbeeld bevorderen. Verhoogd libido is vaak een bijkomend voordeel van het verliezen van die extra kilo’s.

Gebruik het of verlies het. Wanneer oestrogeen tijdens de menopauze daalt, verliezen de vaginale wanden een deel van hun elasticiteit. Je kunt dit proces vertragen of zelfs omkeren door seksuele activiteit. Als geslachtsgemeenschap geen optie is, is masturbatie net zo effectief, hoewel dit voor vrouwen het meest effectief is als je een vibrator of dildo (een voorwerp dat op een penis lijkt) gebruikt om de vagina te strekken. Voor mannen kunnen lange periodes zonder een erectie de penis beroven van een deel van het zuurstofrijke bloed dat het nodig heeft om een goed seksueel functioneren te behouden. Als gevolg hiervan ontwikkelt zich in spiercellen iets dat lijkt op littekenweefsel, wat interfereert met het vermogen van de penis om uit te zetten wanneer de bloedstroom wordt verhoogd.

Plezier terug in seks brengen

Zelfs in de beste relatie kan seks na een aantal jaren ho-gebrom worden. Met een beetje fantasie kun je de vonk opnieuw ontsteken.

Wees avontuurlijk. Misschien heb je nooit seks gehad op de vloer van de woonkamer of op een afgelegen plek in het bos; nu is het misschien het moment om het te proberen. Of probeer erotische boeken en films te verkennen. Zelfs het gevoel van ondeugendheid dat u krijgt door een X-film te huren, kan u een slap gevoel geven.

Wees sensueel. Creëer een omgeving voor vrijen die alle vijf je zintuigen aanspreekt. Concentreer je op het gevoel van zijde op je huid, het ritme van een jazzmelodie, de geparfumeerde geur van bloemen in de kamer, de zachte focus van kaarslicht en de smaak van rijp, sappig fruit. Gebruik dit verhoogde sensuele bewustzijn bij het bedrijven van de liefde met je partner.

Wees speels. Laat liefdesbriefjes in de zak van je partner zodat hij of zij deze later kan vinden. Neem samen een bubbelbad – het warme, gezellige gevoel dat je hebt als je uit het bad komt, kan een geweldige aanzet zijn tot seks. Kietelen. Lach.

Wees creatief. Breid je seksuele repertoire uit en varieer je scripts. Als u bijvoorbeeld gewend bent om op zaterdagavond te vrijen, kiest u in plaats daarvan zondagochtend. Experimenteer met nieuwe functies en activiteiten. Probeer seksspeeltjes en sexy lingerie als je dat nog nooit eerder hebt gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *